ForsidePressetjenestePressesakerArkiv 2005Melk kan gi mer kviser hos unge kvinner
AstraZeneca nettsteder
Pressetjeneste - innholdet er kun beregnet for journalister og redaksjoner.

Melk kan gi kviser hos unge kvinner

Pressetjenesten AstraZeneca AS, 03.05.2005
Det er viktig for jenter i tenårene å ha et tilstrekkelig inntak av kalsium og Vitamin D for å styrke bentetthet og bentilvekst.Å drikke helmelk eller skummet melk har tradisjonelt vært forbundet med en høyere risiko for å få kviser (akne) i tenårene. Studiene har imidlertid ikke vist en klar årsakssammenheng og det er ikke vist at et redusert inntak av melkeprodukter vil gi færre kviser.

I en ny studie av Adebamowo og medarbeidere fra Boston i USA, publisert i februarutgaven av det anerkjente tidsskriftet Journal of American Academy Dermatology, har forskerne analysert og fulgt opp data fra en befolkningsstudie bestående av 47355 sykepleiere.

Sykepleiere som selv rapporterte ”alvorlig” legediagnostisert akne (Ca.40% av populasjonen) fylte ut et spørreskjema om sine egne matvaner fra de var 13 til 18 år.

  • Resultatene viste at inntak av helmelk og skummet melk ga en statistisk høyere sannsynlighet for å få akne. Det var imidlertid ingen forskjell med hensyn til inntak av brus, pommes fries, pizza eller sjokolade. Skummet melk ga faktisk en høyere risiko enn helmelk.

Forfatterne har sett på vekt og menstruasjonsstart for sykepleierne, men har ikke registrert andre data som rase og bruk av p-piller. Forskerne antyder at en mulig årsak til denne sammenhengen kan være innholdet av hormoner i melkeproduktene, proteiner fra melkemyse eller andre bioaktive molekyler i melk.

Det er usikkert om soyamelk eller hormonfrie melkeprodukter kan gi andre resultater. Det er for øvrig viktig for jenter i tenårene å ha et tilstrekkelig inntak av kalsium og Vitamin D for å styrke bentetthet og bentilvekst. Tenåringer flest er imidlertid opptatt av kviser og hva de kan gjøre for å forhindre eller redusere forekomsten av disse.

Det er behov for ytterligere studier før en eventuell generell anbefaling om å redusere melkedrikking kan bli aktuelt.



Publisert 03.05.2005




Tidligere pressesaker
Vi har arkiv over alle pressesakene vi har sendt ut i Norge siden 1999 her.

 
Abonner på pressetjenesten
Registrer deg her for å motta aktuelt helsestoff til din egen e-post helt gratis.
Endre eksisterende abonnement.

Pressetjeneste - innholdet er kun beregnet for journalister og redaksjoner.


Nøkkelord i denne artikkelen:



Klikk på et nøkkelord for å finne mer informasjon

Søk
Sidekart
Utskriftsvennlig versjon
Tips en venn

Aktuelt


Kontakt AstraZeneca AS

> Kontakt oss

HONcode-sertifisert

Vi følger HONcode prinsippene fra Health on the Net Foundation
Vi følger HONcode-prinsippene.
Verifiser her.

 
Tlf +47 21 00 64 00, Fax +47 21 00 64 01, Innspurten 15, NO-0633 OSLO, Postboks 6050 Etterstad, NO-0601 OSLO